Křesťanská věda, Justice League, Brno a budoucnost Zacka Snydera

Sbírá lebky a sekery, jezdí v autě z bondovky a chystá film o bouřlivém architektovi. Během jediného víkendu na svůj iPhone natočil brilantní 4minutový thriller Snow Steam Iron. A na sociální síti Vero čile publikuje exkluzivní snapshoty ze zákulisí natáčení vlastních filmů. Režiséra Zacka Snydera nezničila smrt jeho dcery ani tragikomický osud jeho (pravděpodobně posledního) komiksového filmu.             

Pracuje ve vlastní Pevnosti osamění, bývalém studiu Warner Bros. V minulosti tady vznikaly malby obřích kulis zahuštěných měst, divokých lesů nebo vyprahlých pouští. Sám teď úřaduje uprostřed obřího open space, na stole má hrozivě autentické modely lidských lebek, na zdi mu visí reálné i filmové sekery. Jeho soukromou tělocvičnu doplňují figuríny Batmana, Supermana nebo Wonder Woman v životních velikostech. Venku před barákem má zaparkovaný nejcennější klenot své soukromé sbírky – elegantního krasavce jménem Aston Martin DB5, přesně ten kus, v němž se Sean Connery proháněl v bondovce Goldfinger (1964). 

Snyder vyrůstal v Greenwichi, jeho maminka byla malířkou a fotografkou, táta působil coby HR v American Can Company. Chodil na Christian Science school, celá jeho rodina tak vyznáním tíhla ke Křesťanské vědě – hnutí, jež prohlašuje svět za iluzi a veškeré choroby a nemoci léčí pouze a jedině skrze víru. Právě tahle prapodivná církev ho přivedla k celoživotní lásce ke kultům jako Star Wars (za vším hledej existenci Síly). Školou proklouzával coby dislektik, od malička byl vynikající sportovec, po střední studoval malířství v Londýně. Vydržel to jeden rok, pak přešel na Art Center School of Design do Pasadeny, kde se jeho spolužákem stal mj. destrukční mág Michael Bay. Stejně jako on i Snyder velmi brzy, na úsvitu 90. let, stanul v čele těžce žádaných reklamních režisérů. Rozruch vzbudila zejména jeho čistá dekadentní minuta pro polské pivo EB, patos do sebe zase vrchovatě nasály dvě minuty pro Budweiser smekající před obětí 11. září.     
 
Prakticky vůbec se neví, že je vášnivý fanoušek architektury. S manželkou v Pasadeně koupili a řadu let restaurovali staré sídlo architekta Charlese Greena, pro pár scén svého hrubě podceňovaného piecu Batman v Superman nechal od základů znovu postavit velkorysou prosklenou vilu Bruce Wayna. Její design v podstatě kopíruje proslulý Glass House, nadčasové doplňkové židle „Brno“ zase pochází přímo z brněnské Vily Tugendhat.* A aby toho nebylo málo, Snyderovým následujícím režijním počinem bude adaptace románu The Fountainhead (1943) – příběh radikálního architekta Howarda Roarka, který se ostře vyhraňuje proti všem přísně mainstreamovým konvencím. Klíčovou inspirací pro celosvětový bestseller byl spisovatelce Ayn Rand život a dílo proslulého modernisty Franka Lloyda Wrighta, autora proslulé přírodní nádhery Fallingwater.    

A teď Snyderovy fotky. Jsou jako snapshoty, magické okamžiky z natáčení (či teprve příprav) jeho grandiózních blockbusterů. Stylizované, nostalgické, vtipné, atmosférou mnohdy posunuté od vyznění filmového výsledku. Jeho Batman působí jako hrubá socha z noir detektivky. Henry Cavill v klasickém supermanovském kostýmu po Christopheru Reevesovi vyzařuje nesmělou, lehce naivní naději, na kterou celý žánr čekal. A teatrální trio z Justice League pro změnu čelí čím dál silnější křehkosti iluze světa superhrdinů. 
 
Snyder se svými filmy působí jako pubertální geek, jehož pop-kulturní chutě a touhy se definitivně utrhly ze řetězu. Jeho fotografické momentky z natáčení najednou všem výbušným kolotočům dodávají nadhled, estetickou umírněnost a emoce, radost z tvorby samotné. „Vždy jsem cítil, že The Fountainhead je velká teze o tvůrčím procesu, o tom, co znamená být kreativní a svobodně tvořit,“  říká o  svém nadcházejícím projektu. Paradoxem zůstává, nakolik ho právě Warner Bros. během natáčení Justice League o tvůrčí svobodu připravily a rozpracovaný film mu od základů zprznily. Pevně věřím, že v případě jeho architektonické odysey se to nestane a Snyder naopak do postavy bouřícího se vizionáře otiskne vlastní tristní zkušenosti. Mohla by z toho vzejít dosud jeho nejosobnější výpověď. 
 
Snyder 3x reklamní 


* Batcave v Batman v Superman sice překypuje hi-tech vybavením, její geometricky čistý betonový interiér ovšem jasně vychází z principů funkcionalismu – tak, jak je chápal Mies van der Rohe. Sledujte „zavěšená“ schodiště, všimněte si, že veškerý design tu po vzoru spících netopýrů jakoby levituje ve vzduchu. Pro Snydera brutalistní základnu navrhl a postavil production designer Patrick Tatopoulous, tady ji můžete prozkoumat detailněji. 



Snyderova fotogalerie