Christopher Nolan píše o významu filmu First Man

Nolan na snímku o dobytí Měsíce obdivuje vedle fyzických detailů a subjektivního vyprávění i humánní pohled na věc. Režisér Damien Chazelle podle něj bravurně natočil „introvertní film o nejextrovertnějším okamžiku našich dějin.“ Jedná se o překlad Nolanova textu, jehož originální znění si můžete přečíst tady.   

Tři filmy stačily na to, aby Damien Chazelle potvrdil svou pozici jednoho z nejodvážnějších režisérů současnosti. Jeho pojetí cesty Neila Armstronga na Měsíc nikdy neskončí mezi průměrnými počiny. Právě naopak, Chazelle provádí mistrnou filmovou rekonstrukci vesmírného programu s důrazem na maximální věrohodnost každého fyzického detailu, pro vyprávění příběhu volí radikální a intenzivně subjektivní úhel pohledu, jehož skutečná povaha se odhaluje postupně jako pomalu a pečlivě budovaný šok.         

Intimní lidské momenty spojuje s velkým dobrodružstvím, jeho film neupozaďuje kosmické, ale povznáší pozemské. Diskuze ohledně vyobrazení americké vlajky na Měsíci naprosto postrádají smysl: režisérova finální volba se netýkala jakékoliv podoby patriotismu, představovala spíš vůli vidět daleko za náš kolektivní a již univerzální pohled na tento velký historický počin. Chazelle tak proti mnohým očekáváním nabízí velmi lidský pohled jednotlivce – „prvního člověka“, který takto odvážný krok do absolutního neznáma za nás za všechny, za celé lidstvo, učinil sám.

Nikdo z nás nemůže vědět, o čem přesně Armstrong na Měsíci přemýšlel. Chazellova interpretace je ovšem velmi citlivá a uvěřitelná. Jako diváci jsme v takových případech vždy závislí na schopnostech a umění našich největších vypravěčů a Chazelle nás v tom rozhodně nezklamává.  

Měl tu drzost a odvahu natočit introvertní film o nejextrovertnějším okamžiku našich dějin. Musíme si uvědomit, že skutečný přesah filmu First Man, stejně jako význam onoho klíčového momentu našich dějin, který s odvahou zpracovává, možná plně pochopíme až za nějaký ten čas.

Christopher Nolan
Zdroje: Variety / WIRED / Mondo