First Man je podle Variety výjimečný ve svém naturalismu. A kritice vadí absence patriotismu

11. října do českých kin vstoupí snímek First Man. Osobní příběh astronauta Neila Armstronga o jeho životě, rodině a zlomovém kroku, který pro lidstvo učinil dvacátého července 1969 na lunárním povrchu. Film dle prvních ohlasů diváky sráží do sedaček svou fyzičností, kritika se zase paradoxně opírá do absence scény se vztyčením americké vlajky. Přistání se odehrává v režii Damiena Chazella, v hlavní roli s Ryanem Goslingem, tedy pod dohledem dvojice, která oscarovala v La La Landu.   

Filmový publicista Owen GleibermanVariety viděl First Mana během předpremiéry na festivalu v Benátkách. Jeho čtivá, emotivně laděná recenze poodkrývá několik zajímavých detailů o výpravě, která evidentně bere diváky na Měsíc způsobem, jaký dosud na filmovém plátně nemá obdoby.

Gleiberman vyzdvihuje surovost až násilnost zážitku, film je dle něho místy pojatý jako hrubé docu-drama, jehož autenticita bere dech. Režisér Chazelle dle něho údajně moc dobře věděl, kolikrát byl příběh Apolla 11 vyprávěn a interpretován a zvolil tak odlišnou strategii – totiž „udělat film natolik objevný ve svém realismu a natolik odvážný ve své fyzičnosti, až se z něho stane drama o děsivě napínavém nebezpečí a obsesi.“

Gleiberman píše dále o technologiích, které jsou ve filmu spíš nedůvěryhodné a strašidelně komplikované, o klaustrofobickém prostoru vesmírného modulu Gemini, ale i o tom, jak First Man jako vůbec první film charakterizuje legendární Apollo zcela upřímně, bez klišé a přikrášlení, navíc nejenom s důrazem na humanismus, ale také na často opomíjenou přítomnost smrti: not just a “new frontier,” but a culture’s way of defying death“.       

Autor recenze důrazně pochybuje, že po zhlédnutí filmu budete o Armstrongově historickém přistání i obecně o letech do vesmíru přemýšlet stejně jako dosud (asi tím myslí jako o romanticky povznášejícím dobrodružství nebo něco podobného). Podle něj se můžeme těšit na definující zážitek, který je v uvěřitelnosti a špinavosti vyobrazovaného silný natolik, že ze space dramat typu Apollo 13 dělá maňáskové divadlo. Pochyby teď možná vzbuzuje jen fakt, že v recenzi vůbec není zmíněna Cuarónova brilantní Gravitace, jež přitom dokonale zapadá do kategorie sensory cinema a zakládá si na plynulém náporu absolutních fyzických prožitků z nervy drásajících scén, v níž kosmická technologie selhává nebo je drcena a člověk se tak musí spolehnout především na vlastní intuici a pud sebezáchovy.           

Velmi pozitivní je naopak zjištění diváků z Benátek, že First Man překvapivě postrádá očekávaný patos. Dosud jedinou výraznější kritiku ostatně film schytal za to, že se v něm neobjevuje scéna vztyčení americké vlajky a tudíž je prý „málo patriotický.“ Proti tomuto tvrzení se nakonec ohradili jak synové Rick a Mark Armstrongovi, tak přímo režisér Damien Chazelle. Všichni tři zdůrazňují, že First Man (navíc adaptace oceňované biografie spisovatele Jamese R. Hansena) je v první řadě velmi osobním příběhem ve skutečnosti spíš introvertního Neila Armstronga, který se navíc dle vzpomínek jeho rodiny nikdy neztotožňoval s vlastním medializovaným portrétem národního hrdiny.

„Ve filmu americkou vlajku ukazuji několikrát, ale scéně jejího zasazení do povrchu Měsíce jsem se vyhnul záměrně. Nejde o žádné politické stanovisko, mým cílem bylo ve filmu ukázat ne příliš známé nebo dosud vůbec neviděné a neobjevené aspekty celé mise. Chtěl jsem se zaměřit na Neila Armstronga a jeho osobní, subjektivní vnímání, na to, co si myslel a co přesně cítil v okamžicích, který zná celý svět. (…). Není to jenom film o největším výkonu v americké historii, ale v historii celého lidstva. Věřím, že tím, že se snažíme nahlédnout pod povrch notoricky známých věcí a polidšťujeme tak slavnou ikonu, můžeme lépe porozumět tomu, jak moc náročný a odvážný ten krok doopravdy byl,“ přibližuje svůj záměr Chazelle.            


5 zajímavostí, po kterých budete chytřejší a otravnější:

  • Režisér Damien Chazelle se s Ryanem Goslingem poprvé v životě sešel právě kvůli roli Neila Armstronga. La La Land byl tehdy smýšlený až jako druhý projekt.

  • Když už byla řeč o jisté revolučnosti a nové laťce v realistickém pojetí, je důležité zmínit, že Chazelle a jeho kameraman Linus Sandgren hned několik klíčových scén natáčeli na IMAX kamery. Celý technologický proces ostatně Chazelle od začátku konzultoval s Christopherem Nolanem. Bude zajímavé sledovat, zda First Man ponese otisky jeho Interstellaru. Minimálně první trailer nasvědčuje, že ano.

  • Chazelle obecně k Nolanovi chová vřelý vztah. Takhle proklatě erudovaně např. shrnul své pocity z Dunkirku pro Indiewire: „It’s cinema as music — a continuous, breathless flow of images and sound that feels elemental and primal. For such a giant motion picture, depicting such an epic event, it is simplicity itself. Faces, bodies, land and sea and sky. It reminded me of the lessons of silent cinema — when you strip away everything but the essentials, you can look at the real beating heart of a thing. It’s something of a miracle, a giant middle finger to all the claims that there’s no place for big risks on the big screen anymore. This is a work of pure cinema, speaking the same language as the cut from flame to desert in ‘Lawrence of Arabia’ or bone to spaceship in ‘2001’… In its combination of scope and subtlety, the enormous canvas and the tiny, telling detail, it feels closer to the best work of David Lean than any recent movie I can recall.“ Krásné, že?

  • The Right Stuff. Film režiséra Philipa Kaufmana z roku 1983, který popisuje divoké počátky vesmírného programu NASA z přelomu 50. a 60. let 20. století. Gleiberman ve své recenzi zmiňuje, že obdobně fyzického prožitku v minulosti dosahoval právě tenhle snímek. Mimochodem, The Right Stuff byl také jeden z inspiračních zdrojů (hned vedle úchvatného dokumentu For All Mankind) Christophera Nolana během příprav k realizaci zmiňovaného Interstellaru. Mimochodem podruhé, pokud jste neviděli For All Mankind, napravte to. Okamžitě. Je to dokument, o kterém se točí dokumenty. Ohromná věc, geniální spojení obrazu, hudby a voiceoveru, jenž má dar unést vás do jiné dimenze.    
          
  • Little West Crater. Armstrongovy synové ve svém statementu na obranu dostatečného patriotismu zmiňují, že First Man se věnuje i krátkému pobytu jejich otce uprostřed tzv. Little West Crater – tedy asi 30metrového měsíčního kráterů v těsné blízkosti Tranquility Base (Zóna klidu), přesného místa přistání Apollo 11 v oblasti Sea of Tranquility (Moře klidu). Jedna z prvních slavných panoramatických fotografií z Měsíce zachycuje Armstrongův stín, modul Gemini a právě tuhle šedou díru. Podívejte se sami, je to tajuplná nádhera. (Pro větší rozlišení stačí klik a čau).